CV

Utbildning

Internationell examen (*M.Sc.)
-
European Master of Sport and Exercise Psychology,

European Federation of Sport Psychology (FEPSAC), Lunds Universitet, 2010

Svensk examen (*Fil. Mag.)
- Magister i Psykologi inriktning Idrott,
Högskolan i Halmstad, 2010

- Lärarexamen inriktning gymnasieskolan,
inom Idrott & Hälsa samt Psykologi, Örebro Universitet, 2010

Fördjupning och komplement:
- Ungdomstränarutbildning 13-16 år (*Dipl. Ungdomstränare),
Svenska Simförbundet, 2007

- Friluftsliv, 7,5 Hp,
Örebro Universitet, 2007

- Träningslära I och II, 60 Hp,
Örebro Universitet, 2008

- Lärande och undervisning i Högre utbildning 15 Hp,
Högskolan i Halmstad, 2011

- Kettlebell grundutbildning och Diplomerad instruktör (*Dipl. Instr. Kettlebell),
Peaklife, Örebro, 2013

- Motiverande samtal och fysisk aktivitet ur ett folkhälsoperspektiv 7,5 Hp,
GIH-Stockholm, Pågående

Stipendier & Utmärkelser:
- Uppsatsstipendium avancerad nivå,
Riksidrottsförbundet, 2010

- Årets bästa uppsats på avancerad nivå,
Svensk förening för beteende- och samhällsvetenskaplig idrottsforskning (SVEBI), 2010


Idrott

Prestationer
-
VM,
Senior
, Styrkelyft 7:a 2010
Junior, Styrkelyft (och samtliga delmoment) Silver 2006

- EM,
Senior
, Knäböj Brons 2010
Junior, Styrkelyft (och samtliga delmoment) Silver 2007-08, Knäböj 2006

- SM (*åttafaldig svensk mästarinna),
Senior
, Styrkelyft Guld 2009-11, Bänkpress
Junior, Styrkelyft Guld 2004-08, Bänkpress Guld 2006-08

Utmärkelser
-
Alfred Nobels Medalj,
Karlskoga Kommuns Honnörsmedalj, 2010

- Idrottsstipendium,
Rotary International, Sverige, 2007

Värmlands Idrottsförbund, 2007
Karlskoga Kommuns Idrottsveteraner, 2008
Karlskoga Kommun, 2010

Ungdomsstipendium,
Svenska Styrkelyftförbundet, 2009

-
Idrottsskölden,
Sveriges Centralförening för Idrottens Främjande (SCIF) genom
Bregårdsskolan, Karlskoga, 2004


Yrkesbakgrund och utbildning inom idrott

Tränare, Ledare och Instruktör,
- Barngruppstränare (4-10 år),
i simning, Karlskoga Simförening, 1997-2004
- Ungdomsledare (9-12 år),
Enjoying Life, Örebro läns landsting, 2002-04
- Fystränare, Karlskoga Simförening, 2005-07
- Chefstränare, 
Karlskoga Simförening, 2007-09

Lärare, föreläsare, konferencier
- Universitetsadjunkt (undervisande lärare),
Idrottspsykologi samt Idrott & Hälsa, Högskolan i Halmstad, 2010-11
- Föreläsare,
SISU Idrottsutbildarna (Väst, Halland, Värmland), 2010-11
- Konferencier,

Luciadoppet, Karlskoga Simförening, 2010
- Universitetsadjunkt (undervisande lärare), 
Idrottspsykologi samt Idrott & Hälsa (simning), Örebro Universitet, 2011-13


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 



Lite mer personligt...

Idrottskarriären
Mitt stora intresse är och har alltid varit fysisk aktivitet. Redan som barn gillade jag att utmana mig själv med olika fysiska aktiviteter och hade alltid en stor nyfikenhet att prova, testa och utmana mig själv med olika träningsformer, och tävlingsidrotter. Mitt tävlingsidrottande började redan vid sju års ålder då jag började i Karlskoga simförenings yngsta teknik- och tävlingsgrupp. Jag älskade simningen, och fortsatte simma och tävla tills jag blev 19 år. På vägen dit hade jag också provat flera andra idrotter, men simningen var hela tiden det som engagerade mig mest. Då jag ständigt sökte nya sätt att utveckla mina fysiska färdigheter tränade jag pump, aerobics, step, spinning, cirkelträning, löpning, skidor, cykling, inlines, styrketräning, combat, yoga, pilates, balance, boxercise, mentalt... Ja, listan kan göras lång!

Men, något som engagerade mig extra mycket var just fysträningen, som till stor del var kompletterande styrketräning i badhusets gym.  Året då jag skulle fylla 18 år hade de svenska landslagssimmarnas komplementträning fått mycket medialt fokus. Där stod det om hur de tränade frivändningar, ryck och stöt. Liksom alla andra gånger jag hörde om ett nytt träningsformat, så var jag tvungen att prova landslagets koncept. Jag fick kontakt med en kraftsportsatlet från Västra Atletklubben i Karlskoga. Tillsammans försökte vi att utveckla någon form av tyngdlyftningsteknik, men min "talang" visade sig snarare i grundövningarna knäböj, bänkpress och marklyft. Så, träningen specialiserades istället mot styrkelyft som innehåller just dessa tre tävlingsmoment.


Detta var alltså hösten 2003, och det tog inte många veckor innan ett pass i veckan blev två, och efter bara några månader stod jag på tävlingspodiet och genomförde min första bänkpresstävling. Ytterligare två månader fram i tiden genomförde jag mitt första SM, och vann mitt första SM-guld! Det var en härlig känsla efter många timmars slit i simbassängen, med tuff konkurrens och stillastående personbästan. Äntligen var jag bra på någonting - och jag blev fast i styrkelyftsidrotten! Jag var tävlingsaktiv mellan åren 2003-11, därav fem år i Svenska Styrkelyftslandslaget. Det blev en hel del "tunga" tävlingar, prestationer och utmärkelser.


Min längtan efter att få träna på ett mer kravlöst sätt och en del stora förändringar i mitt liv gjorde att jag pausade min styrkelyftskarriär våren 2012. Istället för att konkurrera mot andra, pressa kroppen till max, samt optimera alla delar i livet till fördel för att toppa formen, försöker jag idag finna balans i livet samt ett sätt att njuta av en hälsosam livsstil med varierande och funktionell träning både för personlig utveckling, rekreation, motion, träning, och prestation. Jag har inte riktigt hittat den rätta "mixen" av dessa olika typer av fysisk aktivitet för mig, men är på god väg!


Utbildning
Hela den här memoaren om min idrottsliga utveckling avser landa i varför jag gör det jag gör idag! Som du kanske märker så brinner jag för all typ av fysisk aktivitet, motion, och träning. Jag har själv provat mycket, och fördjupat mig i endast en del av det utbud som vi möter i dagens marknad av fysisk aktivitet. Detta gör att jag vill förmedla de fina värden som finns i att motionera, träna, och utmana sig själv genom att på olika sätt motivera andra till en fysiskt aktiv och hälsosam livsstil!

Därför har jag parallellt med min idrottskarriär utbildat mig inom det idrottsvetenskapliga området. Redan i gymnasiet ville jag kunna mer om idrott, och gick därför ett program med Idrottprofil där man fick förmånen att studera idrott i 300 timmar under de tre gymnasieåren. I denna profil fick jag möligheten att fördjupa mina kunskaper om hur jag på bästa sätt ska träna och leva för att må gott och prestera på topp, men även hur man på bästa sätt kan vägleda och instruera andra i detta. Dessa 300 utmanande timmar resulterade i en utmärkelse från Sveriges Centralförening för Idrottens Främjande (SCIF); Idrottsskölden 2004. Därefter började jag studera lärarprogrammet för Idrott och Hälsa vid GIH-Idrott vid Örebro Universitet för att få en så bred idrottsutbildning som möjligt innehållandes både pedagogik, didaktik, metodik, och idrottsvetenskap.

Det blev fyra år med pedagogik, (specialinriktad och allmän) didaktik, Idrott & Hälsa, och Träningslära. Jag fick upp ögonen för betydelsen av att leda, instruera och träna "holistiskt", och började intressera mig för den psykologiska delen inom idrott, motion, och hälsa. Jag fördjupade därför min utbildning i psykologi inriktning idrott vid Högskolan i Halmstad i tre år som avslutades med en Europeisk Master i Idrott- och hälsopsykologi. Jag hade den förträffliga förmånen att ha Natalia Stambulova, Glyn Roberts som handledare, samt Urban Johnson som examinator vilket resulterade i en utmärkelse för "årets bästa uppsats på avancerad nivå" från Svensk förening för beteende- och samhällsvetenskaplig idrottsforskning (SVEBI), 2010.

Mina grundläggande utbildningsår resulterade i en lärarexamen för gymnasiet i Idrott och Hälsa med specialisering mot psykologi inriktning idrott, samt en european Master in Sport and Exercise Psychology. Därefter följde ett halvårs behörighetsgrundande studier i föreläsningens metodik och retorik samt lärande och undervisning i högre utbildning i samband med en ett års lång adjunktstjänst i Psykologi och Idrott & hälsa vid Högskolan i Halmstad som sedan förlängdes i ytterligare ett och ett halvt år vid enheten för Idrott vid Örebro universitet.

I akademin arbetade jag inom de idrottsvetenskapliga programmen såsom Biomedicinska programmet, Psykologiprogrammet, Lärarprogrammet inriktning idrott & hälsa, Tränarprogrammet, Programmet Management in Sport and Recreation, och SPA-programmet. Jag har haft förmånen att få arbeta i och utveckla många olika kurser såsom vetenskaplig metod, idrottspsykologi, prestationspsykologi, tillämpad idrottspsykologi, hälsopsykologi, åldrande ur ett tvärvetenskapligt perspektiv, socialpsykologi inriktning idrott, barn- och ungdomars utveckling inom idrott, självständigt arbete (uppsatskurser på B-, och C-nivå), kognitionspsykologi inriktning idrott.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _



Publikationer

Akademiskt arbete
Christensen, L. M., & Eriksson, R. (2008). Elektromyografisk mätning av M. Pectoralis major under tre olika bänkpressövningar: Huvudsaklig aktivering för superiala, inferiala och mediala delen. (B-uppsats i träningslära II, 31-60 hp). Hälsoakademin: Örebro Universitet.

Christensen, L. M., (2009). Elitstyrkelyftares visualiseringsupplevelser och avsiktlig träning. (B-uppsats i idrottspsykologi, 31-60 hp). Sektionen för Hälsa och Samhälle: Högskolan i Halmstad.
Christensen, L. M., (2010). Visualiseringsanvändande i idrott: Idrottselevers och lärares perspektiv. (C-uppsats i idrottspsykologi, 61-90 hp). Sektionen för Hälsa och Samhälle: Högskolan i Halmstad.
Christensen, L. M., (2010). Unga idrottares visualiseringsupplevelser i relation till deras målorienteringsprofiler. (Magisteruppsats i Idrottspsykologi, 91-120 hp). Sektionen för Hälsa och Samhälle: Högskolan i Halmstad.
Årsböcker och inte utvärderade artiklar
Christensen, L. M., (2010). Psychological skills training in sport: Senior high school teachers’ perspectives and strategies. I M. Lindwall & U. Johnson (Red.). Svensk Idrottspsykologisk Förenings Årsbok, 1-19. Laholm: Trydells Tryckeri AB.

Christensen, L. M., (2010). Idrottares upplevelser och avsiktlig träning av visualisering: En forskningsöversikt samt presentation av en studie på svenska elitstyrkelyftare. Svensk Idrotts Forskning, 2, 48-53. Läs mig!

Christensen, L. M., & Weibull, F. W. (2009). Elite power lifters’ imagery experiences and deliberate practice. I M. Lindwall & U. Johnson (Red.). Svensk Idrottspsykologisk Förenings Årsbok, 97-115. Laholm: Trydells Tryckeri AB.

Populärvetenskapliga Magasin & Internet
Christensen, L. M. (2011). Varför gör jag det här?! En saga om en envis styrkelyfterska. Flow, 2, 10-11, 14. Läs mig!

Christensen, L. M., (2010). Visualisering och styrkelyft, del 1. Svensk Styrkelyft, 1, 7-10.
Läs mig!

Christensen, L. M., (2010). Visualisering och styrkelyft, del 2. Svensk Styrkelyft, 2, 12-16.
Läs mig!

Christensen, L. M., (2010). Visualisering och styrkelyft, del 3. Svensk Styrkelyft, 4, 14-18.
Läs mig!

 
Konferensabstrakt
Christensen, L. M. (2011). Imagery contents in relation to achievement goal theory in adolescent Swedish athletes. Book of abstracts. The 13th European Congress of Sport Psychology. (s. 294). Madeira, Portugal: FEPSAC. Läs mig! (klicka på "Download the congress proceedings here")

Christensen, L. M. (2010). Young athletes’ imagery experiences in relation to their goal orientation profiles. Proceedings of the Nordic Conference: Interdisciplinary perspectives on health, participation and effects of sport and exercise (s. 69). Odense, Denmark: University of Southern Denmark publication.

Christensen, L. M. (2010). Unga idrottares visualiseringsupplevelser i relation till deras målorienteringsprofiler. Samling av konferensabstrakt vid Svensk beteende- och samhällsvetenskaplig idrottsforsknings årskonferens (SVEBI) (s. 17). Göteborg, Sverige: Göteborg Universitet.